Cum se frânează cu bicicleta în siguranță?

Orice lucru care merge trebuie să se și oprească... în cazul asta cât mai întreg cu putință; cum se frânează în siguranță la bicicletă în funcție de teren?

Ca să poți frâna în siguranță când mergi cu bicicletă trebuie sa ți cont de câteva detalii: tipul de drum pe care mergi, condițiile meteo, inclinația terenului. Aceste detalii combinate pot avea rezultate diferite...

Dacă ești pe o urcare (pantă) mică sau medie, nu vor fi niciodată probleme indiferent de tipul și condițiile drumului, dar dacă panta este accentuată, frânarea în sine nu va fi o problemă, dar în momentul opririi trebuie sa ai grijă să nu cazi pe spate când pui piciorul jos, pentru că acesta nu mai ajunge în locul în care ești tu obișnuit ci mult mai în spate și mai jos decât ști, ceea ce dă posibilitatea ca bicicleta să vină peste tine.

Dacă ești pe plat cel mai bine este sa frânezi folosind împreună frâna față și spate, fără să strângi brusc manetele pentru a nu se bloca roata. Este mai eficientă la frânare o roată care păstrează aderența cu drumul față de una care alunecă (dacă ști care este principiul sistemului ABS la mașini vei înțelege foarte bine la ce mă refer). Dacă vei forța frânarea doar pe față ai toate șansele să faci o cascadori spectaculoasă cu posibile urmări foarte neplăcute... un salt peste ghidon.

Dacă ești pe o coborâre lucrurile sunt ceva mai complicate, teoria și practica spun că frâna de față este cea mai eficientă (repartizarea greutăți... descompunere de forțe..) dar trebuie folosită cu grijă pentru că șansa de a sări peste ghidon este și mai mare la o frânare bruscă pentru ca deja ești ridicat de spate. Dacă poți, cel mai bine este sa frânezi cu ambele ușor în așa fel încât să simți întotdeauna că roata spate este în contact cu drumul și nu se blochează. Dacă simți că roata spate se ridică sau se blochează trebuie să mai slăbești puțin față până recapeți control și pe spate.

Când ești într-un grup pe o coborâre adaptează-te la propriul stil de frânare nu te lua după ceilalți, pentru că fiecare are alta eficiență la frânare, data de grosimea și tipul cauciucului, de greutatea totală (bicicletă, om, rucsac), de poziția pe bicicletă, de reglajele fiecăruia... un mtb cu frâne pe disc va fi mult mai stabil și eficient decât o cursieră.

Dacă drumul este ud, frânele, mai ales cele pe jantă, sunt ceva mai slabe. Se recomandă ca frânarea să înceapă mai din timp și să nu se forțeze pentru ca riscul de alunecare laterala este mare iar dacă drumul este acoperit de nisip, noroi, frunze, încearcă sa nu folosești frâna față pentru ca vei pierde controlul destul de ușor, în aceste condiții frâna spate este mult mai ok de folosit.

Indiferent de tipul de drum când frânezi este bine ca ambele mâini sa fie pe ghidon, altfel exista riscul pierderii controlului.

În concluzie, cel mai important lucru este ca orice faci ambele roti sa păstreze contactul cu solul și nici una din roti să nu fie blocată de forța prea mare de frânare, în acest fel vei reuși sa te oprești în siguranță, iar dacă poți folosește frâna față care este cea mai eficientă sau ambele, în nici un caz doar spatele.

Ne naștem cu doua rânduri de dinți, pe următoarele trebuie să le plătim

Medic dentist

Alex Necula

alex_necula_stomatolog
web_design
Drepturile de autor asupra întregului conţinut al acestui site sunt proprietatea Alexandru Necula. Conţinutul site-ului nu poate fi reprodus, modificat, distribuit, republicat sau copiat fără acordul prealabil scris al proprietarului. @ 2017